Monday, May 23, 2011

* mrs Cyana's fav LENS *

Salaam sisters... especially kepada peminat fotografi. Apa yang ada dalam sekeping gambo? Apa yang bisa diterjemahkan dalam sekeping gambo? Gambo tetap gambo! Tetapi yang dirakam itu bisa meninggalkan kenangan sepanjang hayat. Kebiasaan saya menerima soalan dari pencinta fotografi yang baru berjinak dengan DSLR. Kenapa memilih DSLR? Lens apa yang perlu ada? Kenapa tidak memilih compact camera? owh.. DSLR dan Compact Camera berbeza, dari kualiti juga amat berbeza. Benar berat untuk dibawa...terutamanya untuk wanita seperti saya yang handbagnya macam2 ada. hehe.

Oleh demikian saya lebih gemar membawa lens 50mm yang lebih ringan namun bisa memberi impact gambo yang menarik. A MUST HAVE LENS!!!! Bagi pencinta fotografi, lens yang anda perlu miliki adalah prime lens 50mm.Percayalah! Anda pasti akan tersenyum girang dengan hasilnya. Menggunakan 50mm, bokeh lebih mudah terhasil... itu juga kegemaran wanita.

Contoh hasil menggunakan 50mm. Perhatikan objek menonjol berbanding latar belakangnya. Saya lebih suka gambo sebegini kerna ianya menfokuskan lebih kepada objek. owh... terasa seperti model ditengah bandaraya! ahaks!

taken by 50mm f/1.8D AF Nikkor Lens for Nikon

tahun 2011 lebih kepada minat berwarna merah.hmm.
Thanks CYG!!! Cie suka dress tu...stylo wrap!!!

2 comments:

  1. assalam Cyana,

    akak teringin nak belajar. tp dah tua lah.. minat amik gambar. just utk simpanan pribadi,,

    ReplyDelete
  2. Salaam Kak Yan

    bley jek. akak pun pandai amik gmbo. tp kalo guna DSLR, kualiti lebih cantik. :)

    ReplyDelete