Monday, January 25, 2010

* my Penang Island *

Assalaam alaykom sisters & brothers... monday blues? mari bersama2 layan entry bergmbo nie. Why Penang Island?? owh kerna itu pulau kelahiran saya... bangga tau jadi org pulau, famous sungguh pulau ini termaktub dalam sejarah... dari kedatangan Captain Sir Francis Light, perebutan kuasa diantara Inggeris & Kedah, kewujudan negeri2 Selat sehinggalah kehadiran masyarakat majmuk di Pearl of Island.

Tepat sekali bila diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Sejarah kerna kesan sejarah masih lagi subur.. walaupun pada suatu ketika negeri ini menerima jolokan negeri terkotor {owh, sg pinang yg paling kotor ketika itu}, kini sudah berubah wajah... proses pemuliharaan dianggap berjaya membuka mata warga pulau untuk terus menjaga warisan ini. Suatu ketika dahulu dizaman saya remaja, teringin benar merantau ke negeri orang..tetapi memegang kata pepatah "hujan emas dinegeri org, hujan batu dinegeri sendiri.. lebih baik dinegeri sendiri." YA!!! pepatah itu amat terbukti berkesan. Gembira saya dapat merantau menambah pengalaman hidup namun saya tetap akan berkata PENANG is the BEST! {utk negeri2 di Malaysia}, sebab semuanya ada.. cukup sempurna. Sebut sahaja...makan? transport? tempat percutian? jem roti semua ada.. hehe.

okay. untuk sesiapa yang masih lagi merancang percutian... mungkin anda boleh masukkan list "bercuti di Penang", tak kira bila waktu...pasti sahaja ramai pelancong. Paling ramai bulan December kerna cuti sekolah di Malaysia..jika memilih bulan July ke September pula anda akan bercuti bersama warga Arab. Jika bertanya, "Apa yang menarik di Penang?", saya menjawab "Biasa sahaja selain makan & pantai" {yela warga tempatan mungkin jawapan mendatar je kan? hehe}. Paling famous makanannya.. kerna warga Penang mmg gemar makan kot.. haha.

pix courtesy dari email... suatu masa dahulu dizaman selepas pemerintahan Inggeris. Area jetty nie mmg banyak bangunan2 lama yang gah2 besar. Sekarang masih utuh lagi, banyak bank2 disitu, menjadi hot spots pengantin... tapi jalannya semakin kecil.. dan semakin banyak kereta.

inilah pokok pinang... sebahagian nama Pulau Pinang... di bendera pun ada simbolik pokok pinang, kerna pokok nie banyak di kawasan pantai.. buahnya begitu famous dimakan dengan sireh oleh warga2 emas zaman dahulu.

tahun 1985, Penang Bridge dibuka untuk menghubungkan pulau dengan kawasan tanah besar. setiap peek hour pagi {7.30-9am} dan petang {5.30-8pm} mmg jem atas nie.. so rancang perjalanan anda jika ingin bersiar-siar di atas jambatan yer. hehe

sebelum kewujudan jambatan, feri adalah pengangkutan utama. Tetapi perkhidmatan feri masih lagi diperlukan walaupun ianya kini kurang popular...masih lagi popular untuk pelancongkan?

menariknya feri kini sudah berwarna-warni

Banyak juga boleh dilihat kapal2 layar di sekitar pulau... selain tu masih ada lagi perahu2 kecil bagi nelayan2 yang menetap di sekitar persisiran pantai.

selain tu, Penang juga ada perkhidmatan kapal terbang dan keretapi..so untuk ke Penang, banyak pilihan pengangkutan selain bas ekpress yer.

salah satu pengangkutan yang masih popular di sekitar bandaraya George Town iaitu beca. Beca ini biasanya dilihat di kawasan jetty atau area komtar... jika ke area Bayan Baru atau Seberang Perai jangan harap la kan jumpa beca nie. hehe.

area Padang Kota Lama

kawasan perkuburan yang berusia lebih 200 tahun

salah satunya kubur Captain Sir Francis Light, rata2 di Penang..anda akan melihat patung Sir Francis Light di hadapan muzium, nama jalan juga sekolah yang menggunakan nama pembuka negeri Pulau Pinang nie.

Masjid Kapitan Keling, salah satu masjid lama di area George Town juga. btw "keling' di Penang refer kepada warga Islam Muslim yang berketurunan India. {sila jgn konpius ya}

salah satu destinasi yang boleh dilawat iaitu Bukit Bendera.

yang nie gerabak yang lama... bley la kan nak jalan2.. tp cuaca kat atas tu dah kurang sejuk. panas jek. huhu

Komtar...salah satu mercu tanda juga, bangunan pejabat tertinggi di suatu ketika dahulu

Pantai Batu Ferringhi yang popular sebab selalu masuk TV.. {kenanga ingat cerita Ali Setan?}

malam hari banyak juga tempat2 kunjungan yang menarik untuk remaja belia.

walaupun tidak sempat menjelajah di negeri sendiri, setiap kali pulang..saya tetap akan mencari masa membawa hubby Moose berjalan2.

salah satu kawasan warisan yang menarik... so colorful.

salah satu restoran makanan laut di kawasan ini. for info..warga Penang terdiri daripada masyarakat majmuk.. ada Melayu, India dan Cina dimana sahaja anda berada.

owh.. hubby Moose turut POSE sebagai bukti kehadiran.. hehe

yang nie salah satu tempat makan yang sedap dan ramai pengunjung di malam hari... lebih dikenali dengan nama Dinding kerna terletak diantara dinding bangunan dan pagar Masjid Kapitan Keling. btw, banyak lagi tempat makan yang berada di antara bangunan begini jika anda berkunjung ke George Town.

ini roti banggali favourite saya! sedap dimakan dengan gulai ikan or ayam, di sini roti ini dipanggil roti tawar...enak dimakan begitu sahaja. hehe. yum yum!

lagi tempat menarik untuk makan..kan saya kata warga Penang gemar makan. hiks.

sup rempah!! sedap juga dimakan dengan roti banggali... yang lain makanan paling top di Penang adalah nasi kandar, char koay teow, sup tropedo, laksa, nasi bersila dan lain2 lagi.

jika berkunjung di hujung tahun... jangan lupa ke Pesta Penang ya. hehe

last but not least....ada Sharnana Cafe'... dimana adanya nasi campur dan teh ais yang sedap. ahaks! {masakan MAMA mestilah menyelerakan anaknya.. hehe}

2 comments:

  1. gambar bukit bendera and gerabak lama tu kurun ke berapa punya? masing2 tgh kurus melidi.. hhehehe!

    ReplyDelete
  2. tu gmbo zaman baru jek lepas kawen... slim la kan? hasil diet no nasi selama 3 bulan.. hehe

    ReplyDelete