Tuesday, January 19, 2010

* my day at the Heritage Hotel *

Assalaam alaykom... tuesday mornin' baru saya berkesempatan mencerita aktiviti hujung minggu lalu yang mana terpaksa rela meninggalkan hubby Moose seorang diri dirumah.. hehe. okay, let's share here... rentetan cerita saya bersama tren tempuh hari. Seawal pagi hari hubby Moose telah menghantar wifeynya ke Heritage Hotel Kuala Lumpur. Yes! ada tujuan sebenarnya. Objektif saya mendalami ilmu komunikasi dalam perkahwinan {bukan mo kawen lagi yer.. hehe}. Kursus ini lebih menerangkan cara yang lebih baik... things do & don't semasa bekerja sebagai OP di hari perkahwinan. Makanya my boss telah menghantar staffnya yang paling "ceria" dan yang paling "talkative", iaitu mrs Cyana. {owh..itu saya.. haha}

Kursus komunikasi nie dikendalikan oleh the principle of the Photolicious, mrs Kay bersama teamnya. Ramai juga senior OP wanita. go go superWomen! ahaks. okay, let's share somethin' interestin' here...

colorful name tag for me. btw, hari itu saya adalah peserta tunggal wanita.. ehem..ehem. yang lain semuanya Lelaki..{kalo kenanga ada...pasti sukakan?}.

mrs Kay: okay..pls introduce yourself.
mrs Cyana: My name is Shana {without the 'r'.. oppps!}, from Shah Alam. Part time, membantu hubby dalam weddin' photography.
mrs Kay: owh, dah kawen ker?
mrs Cyana: {sengih kerang}
peserta lelaki: owh ingat single lagi...
mrs Cyana: {dalam hati yer... sure dieorang ingat budak kecik.. huhu}

well..well.. i'm 30+1 yer adik2 abang2.. hehe. yang penting enjoyyssss! 1st session kelas teori and then 2nd session kelas menembak.. wink wink!

breakfast tyme... makan! makan! makan! nasi goreng & banana cake

with oren.. yummy!

owh, licin saya makan.. {tinggal kacang hijau jek untuk kenanga.. hiks}

mrs Kay

Heritage hotel nie sangat klasik... nak ke bilik Sri Indah nie pun berliku-liku jalannya.

bro Canon..salah seorang senior OP. {lupa pulak nama.. hehe}

antara peserta yang hadir

mrs Shida, one of senior OP

semuanya brother otai2...sogan den. hehe

brother videoman... spot the stabilizer yang berharga RM3K++ tu... idaman hubby Moose.
{so tk dapat beli kasi tatap gmbo sudah.. hehe}

pegang videocam lagi berat dari pegang camera tau.

mrs Kay tengah menganalisis gmbo2 hasil tembakan we all pagi tu.. hehe. okay for 2nd session tu we all ke 5 spots sekitar hotel dengan lebih kurang 10 aksi yang berbeza. cepat jek rasa menembak..dah tamat! yola, kalo dah ada idea..cepat la kan. hehe. yang penting KERJA-SAMA!

dan ditengah2 peserta2 berbadan sasa yang besar2 belaka tu... saya sempat juga sesekali menyelit.. tapi lebih gemar shoot dari tepian jek.. sbb takut berlanggarkan... nanti yang tergolek pastinya saya.. hahaha. Tapi seperti biasa saya terhantuk kepala dengan videocamera.. huhu. {sorry brother!}

Inilah sedikit hasilnya menembak menggunakan lensy 50mm 1.8... yang pasti saya berpuas hati kerna bisa mengutip sebanyak mungkin ilmu yang diberikan mrs Kay & team Photolicious. {kalo hubby Moose menembak... mungkin dapat killer shot kot... saya tahap budak baru belajar lagi.. hehe}... credit to mrs Shida yang sudi memberi komen2 membina... yang pasti saya perlu lebih kreatif! Baiklah!

model adalah pasangan pengantin baru ya... masih dalam mood honeymoon bergmbo.. hehe. credit to 'em, sangat sportin'!

Personally, kursus ini bagus untuk para photog yang ingin berkecimpung dalam weddin' photography. Isu dikupas adalah ringan, yang biasa berlaku tetapi mungkin kita yang kurang perasan. Memetik kata2 mrs Kay, "OP lelaki angle, settin' mmg gempak... tapi komunikasi failed."... {yes! agree.. hehe}. makanya mesej khas untuk para OP yang berat mulut & pemalu, mungkin anda perlu menghadiri kursus seperti ini.

Actually..saya mewakili 1stVerse, belajar tips komunikasi..{pandai boss kan? hantar staff yg paling byk berckp..sbb masuk jek kereta... penerangan saya A-Z.. tiada noktah.. opps!}. Mungkin 80% telah dipraktikkan terdahulu..{yes, belajar dari pengalaman}, kini saya hanya perlu penuhkan 20% untuk kesempurnaan komunikasi bersama pasangan pengantin. InshaAllah. Akhirnya saya pulang bersama tren... lagi mudah & jimatkan? hehe.

p.s: Kantan&Kenanga: jom outin' lagi.. bwk model2 kita tu HSM & Kemboja. hehe


8 comments:

  1. gambo yg 1st tu, aku hampir tak jumpa badan pengantin lelaki.. ahhahahh!!

    ReplyDelete
  2. haha... sgt intimate nampknya sampai terlindung bdnnya. ops!

    apa kata ko pose cmnie... aku shoot.. amacam?

    ReplyDelete
  3. wah..hasil tembakan yg menakjubkan..bley nek gaji ni.huhuhu..

    ReplyDelete
  4. wooo tak sangka rupenyer wife moose..

    kirim salam kat abang.. (kenal masa jumper kat panasonic service center. repair vid)

    ReplyDelete
  5. salam adie, owh...pernah moose cerita pernah jumpa otai, masa tu saya tk kenal abg lg. hehe. kalo moose ade sure dia semangat pegang video. hahaha

    ReplyDelete
  6. otai? Saya pun budak baru belajar..
    kalau nak jumper otai saya leh kenalkan.
    same2 kite belajar

    ps: btg besi tu pun otai yg racun saya suruh beli.. huu huu... 1 tahun kumpul duit dan siap ade sessi debat dgn wife. haa haaa.

    ReplyDelete
  7. to adie: ha bley2.. kasi calling2 la kalo ade outing.

    sesi debat ngan bini yg tak tahan tu.. hehe

    ReplyDelete