Thursday, July 21, 2011

* the HR performance *

Assalaam alaykom... melaporkan seperti biasa selepas menghadiri kursus. Kerna ini adalah satu2nya diari yang akan saya buka jika suatu hari kelak terlupa akan isi kandungan kursus tersebut. Mungkin kerna kerap kali termakan semut, maka tahap ingatan juga semakin berkurang. hiks. btw, 2 hari saya menghadiri kursus HR... HR adalah "Human Resource" yang mana isi kandungan & terma adalah sangat berbeza dengan "Information Technology". Jika dahulu saya mempelajari subjek IT ketika di MSU, kini di ofis sekali lagi belajar dalam diam tentang apa itu HR? owh... teorinya agak membosankan! ahaks! kerna semuanya tentang pemahaman dan psychology. owh, saya masuk ke kursus ini bagi menggantikan warga keja yang kebanyakkannya outstation. Bagus juga! Rezeki saya mungkin untuk mempelajari tentang HR. Alhamdullillah.

Hari pertama saya agak buntu dan hampir mahu melelapkan mata. Kerna semuanya di dengar janggal, banyak sungguh term yang baru didengar. Salah satunya 'Balance Score Card' yang sinonim dengan skop HR. Apa itu Succession Plannin', Talent Management, CSF, KRA, KPI and etc. Yang pasti jika anda minat membaca tanpa banyak teori, mungkin HR dunia anda. Namun untuk berada dalam HR bukannya sesuatu perkara yang mudah, kerna saya percaya HR adalah salah satu tunggak organisasi...hmm. Kursus ini mendedahkan kaedah2 yang bisa digunakan untuk mencapai 'the Best Driven in HR performance' melalui measures & metrics.

okay.. seperti biasa, penceramah akan meminta peserta menulis nama..
Bestnya!!! ada colorful pen! hehe

mrs Cyana's tag

then diminta membuat latihan untuk mengenal sifat diri.. hmm
{resultnya in the next entry.. InshaAllah}

Dr Khairir & mr Aziz, dua orang penceramah berpengalaman

sambil kursus sambil makan..oppss!!!

sebelum berpisah, setiap kumpulan menerima hadiah hasil disiplin & komitmen sepanjang 2 hari. hehe

the Dynamic... nama kumpulan saya yang terdiri dari gabungan staff dari KL, Sabah & Sarawak. muhibbahkan... masing2 kami mempunyai sifat diri yang berlainan iaitu Accepting, Confident, Assertive, Radical and Balanced. Gembira dapat berkongsi ilmu dengan mereka2 yang berpengalaman. SMILE!

3 comments:

  1. kenapa korang banyak aktiviti ek? huhuhu...

    ReplyDelete
  2. bro.. ak masuk ganti staff yg lain. ramai yg tkdo. rugila kan.. bayar jek consultant, tp peserta tkdo. ptt ko masuk.. kasi power HR knowledge ko tu.

    ReplyDelete
  3. hehehehe..cukup la HR knowledge masa aku kat IWK dulu..

    ReplyDelete