Thursday, February 25, 2010

* buat Insan bergelar SUAMI *

Suami && Isteri

Assalaam alaykom... esok adalah tanggal 12 Rabi' al-awwal iaitu hari menyambut kelahiran nabi & rasul junjungan yang dikasihi, Nabi Muhammad saw. Di Malaysia, Birth of the Prophet lebih dikenali dengan sambutan Maulidur Rasul atau Maulud Nabi. Sehubungan itu semalam, Biro Kerohanian KBM telah menganjurkan majlis ilmu sempena mengingati insan yang teragung di dunia. Kehadiran Ustaz Dato' Khalid yang mana berkongsi cerita tentang budi pekerti Nabi Muhammad saw yang sememangnya tiada tandingan kerna beliau adalah penutup para nabi.

Antaranya; "Beliau adalah orang yang paling dermawan, paling berlapang dada, paling jujur ucapannya, paling bertanggung jawab dan paling baik pergaulannya. Siapa saja yang bergaul dengannya pasti akan menyukainya."

Setiap orang yang bertemu Muhammad pasti akan berkata, "Aku tidak pernah melihat orang yang sepertinya, baik sebelum maupun sesudahnya." Begitulah Muhammad di mata khalayak, sebab beliau berakhlah sangat mulia seperti yang digambarkan Al-Qur’an, "Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung."(Al-Qalam: 4) ".

Selain itu Uztaz Dato' Khalid juga berkongsi ilmu tentang kehidupan Nabi Muhammad saw dengan isteri, anak, keluarga malah masyarakat di sekelilingnya. Sangat Mulia. Masya'allah. Tak terungkap dengan kata2.

Sejenak saya diingatkan bahawa kaum wanita adalah insan yang beruntung kerna golongan yang paling mudah untuk menjadi penghuni syurga jika TAAT pada suaminya. Kerna bagi seorang wanita adalah SUAMI!SUAMI!SUAMI!. Sejenak saya mula menghitung sejauh mana pengorbanan diri terhadap suami? hmm.. mungkin disebut mudah tetapi kadang kala saya juga mungkin alpa. Azam diri yang kerdil ini menjadi seorang isteri yang solehah dan diberkati. InshaAllah.

to my dearest hubby Moose yang disayangi..."Cie beruntung mendapat suami sepertiMU. walau Mucab tak romantik, jalan tak mahu pegang tangan.. hehe, tapi Mucab bisa menjadi pemimpin yang baik. Cie nak jadi isteri yang terbaik. Cie selalu rindu Mucab! Cie sayang Mucab! even balik rumah akan ketemu tetapi Cie selalu rindu Mucab. sebab Mucab seorang jek yang tahu membuat Cie tersenyum walau dikala berduka. muahx."

11 comments:

  1. byk lagi point leh tulis...rase ade dlm 7 isi berguna yg ustaz tu bg smlm...

    to musab...hehehe sila lah bace ngan perasaan yg ikhlas

    ReplyDelete
  2. to yun byk la point...amik satu dua yg paling ingt pun dah kira okei.. next tyme make sure byk notebook yer. hehe

    ReplyDelete
  3. ape bwk notebook...tipon cecanggih amik la video..balik tunjuk kt mucab yg dirindui..kongsi bersama..pastu baru la dialog terakhir tu "cie rindu mucab, cie syg mucab"..muah tu pepandai la nk taruk time bile :p

    ReplyDelete
  4. to chajuya: haih. ustaz tu dok sebalik pintu la. kalo amik video pun nmpk pintu jek watpe. feel tk sampai nnt. ahaks.

    amboi2.. pandai jek bride to be nie bg komen. btw muahx tu penting tau... so kena dahulukan.. hahaha. betul tk kenanga?

    ReplyDelete
  5. mama amat terharu dgn entry iniew...mama pon kepingin nk kucupan mesraa dari suami mama!

    Kak Gee

    ReplyDelete
  6. muahh dulu ke?..bukan bermain pocket balls 1st ke?..ops

    ReplyDelete
  7. TANGAN NYIOK SELUK POKET!!..MRASA GER-GER..MATILAA

    ReplyDelete
  8. to otak3suku...

    saya akan ajukan soklan pocket balls kepada kak kenanga.

    amboi.. byk sungguh komen yu, kelu nk jawab.

    ReplyDelete
  9. ye ye ..saye bace dengan keadaan idong yg kembang ;8). terima kasih isteriku.akan ku blajar lagi tok jadi romantis.fantastis.bombastis.huhuhu..

    ReplyDelete