Saturday, April 7, 2012

* the Purchase && SOP *

Assalaam alaykom.. last month merujuk kepada entry the Profile test, keputusannya telahpun diketahui secara analisa psychology yang mana terbukti mrs Cyana dalam kategori Extraversion.eh lupa pula ENTJ atau ESTJ. Yang pasti E.T.J iaitu kombinasi Thinking dan Judgement. Dari huraiannya menggambarkan saya seorang yang terikat dengan polisi dan prosedur namun mampu membuat keputusan segera. Tetapi diingatkan supaya polisi itu tidak terikat pada rutin harian seperti mana apabila berurusan dengan sebut harga sekurangnya setiap pembelian perlu dikemukakan tiga sebut harga dari berlainan vendor. Tetapi tidak pelik juga bila realiti sebenarnya sejak dahulu saya telah mempraktik tidak terus membeli... pastinya saya akan survey beberapa kedai malah berlainan shoppin' mall semata2 untuk mendapatkan sesuatu yang terbaik.

Mungkin sesetengah individu akan beranggapan betapa cerewetnya bila berurusan dengan mrs Cyana yang pasti mod adalah mengikut SOP. hehe. owh... proses itu tidak pula membebankan namun menyuntik semangat untuk terus exercise tawaf semua kedai untuk membeli sesuatu barang. Bak kata hubby Moose kalau wifey shoppin' seperti menaiki keretapi yang mana pasti singgah di setiap kedai yang dilaluinya. Oleh itu pendekatan yang digunakan adalah wifey mengambil gambo2 apabila terjumpa barangan idaman, kemudian setelah mendapat kelulusan barulah wifey akan membuat pembelian. {owh sekali pandang sememangnya dalam realiti juga saya mengikut proses perolehan.. ahaks!}

Jom layan barangan idaman berstatus things must buy... hiks!

 sport shoes untuk aktiviti bersukan

 I want red color!!!! whuaaaa!!!!

Lain pula jika mr Artist bershoppin'... 
bila kata mahu kasut misalnya masuk satu kedai sudah beli. easy go!

 
 tengok tu hubby Moose... bila shoppin' tak fokus.. asyik bertenet jek

bab survey baju paling favourite.. eh.. salah kedai pulak!!

 tadaaa... baju idaman yang dilihat sejak setahun yang lalu..
sekarang sudah 50% sale

 mrs Cyana sedang survey seluruh kedai
 shortlisted untuk membuat pilihan terakhir

owh.. shortlisted and send MMS for approval... hehe

 
black mode Again!!! Smile!!!

Actually, jarang emergency purchase kecuali bab pakaian. Yang lain2 pasti survey+shot+buy. well I think hubby Moose mesti kategori Intraversion kerna itu tahap response dan kaedah shoppin' juga berbeza.. mode layan nasi goreng kicap with telur dadar. nyum nyum!

2 comments:

  1. tudiah shopping...zakat bayar x?..opss~

    ReplyDelete
  2. bujal... try baca baik.. den beli ka den amik gmbo jek.. hehe

    ReplyDelete