Monday, January 23, 2012

* Cyana && Ostrich *

Assalaam alaykom sisters and brothers... kesempatan berkunjung ke negeri Perlis Indera Kayangan, dapatlah saya melepaskan hajat mahu bertemu dengan Ostrich atau Burung unta yang diternak secara komersial di negeri tersebut. Sedikit mengenai maklumat Ostrich yang terkenal dengan ketinggian dan bahaya jika terkena tendangan kakinya yang kuat.

source from Wikipedia

Burung Unta merupakan burung terbesar yang masih hidup. Dengan ketinggian sehingga 2.5 meter (8 kaki), ia cukup besar untuk seseorang dewasa berbadan kecil menunggang mereka dan telah digunakan disesebahagian Afrika Utara dan Arab sebagai tunggangan lumba. Burung ini tidak boleh terbang dan termasuk dalam kumpulan primitif yang kurang dikenali, iaitu ratit (Palaeognaths). Nama sainsnya Struthio camelus.

Burung Unta berasal dari savana dan separa-gurun Afrika di utara dan selatan zon hutan khatulistiwa. Spesies yang terdapat di Timur Tengah, yakni S. c. syriacus, telah pun pupus. Burung Unta dipelihara sebagai sumber daging di kawasan sejuk seperti Sweden. Rasa dagingnya seperti daging tak berlemak.

Menurut kepercayaan rakyat, burung Unta terkenal kerana menyembunyikan kepala mereka di dalam tanah apabila sahaja berhadapan dengan bahaya. Tabiat ini tidak pernah direkod atau dilihat, walaupun burung Unta diketahui merendahkan kepala dan leher mereka ke tanah untuk melindungkan diri apabila pemangsa ada berhampiran. Apabila diancam, burung Unta mampu menyebabkan kecederaan yang serius dengan tendangan dari kaki mereka yang kuat itu.

pelbagai khasiat burung unta yang dijual dengan harga RM3000 dan ke atas

auww!!! sexy ostrich yang togel tiada bulu

hye people!!!

ostrich yang suka ternganga mulutnya

ramai juga pengunjung yang singgah ke ladang ostrich

ostrich diberi makan sayur kangkong yang dijual dengan harga RM1 seikat

my turn bagi makan ostrich

open your big mouth!!!

tyme to eat kangkong

ostrich tu akan makan sampai ke batang kangkong

love my hijab... flyin' in the air

pose for mr Moose

sebelah ladang ostrich, ada ladang rusa

banyak juga rusa.. cuma jaraknya jauh tak dapat dipegang.. hehe

the tagline yang mencuit hati..."Pakat-pakat mai lagi no".. meanin' nanti jemput datang lagi.. hehe. Kalau dapat tunggang ostrich pasti lagi best kan? hehe. Gembira dapat berjalan2 dengan mr Blasoo and hubby Moose. Quality time semasa memandu sambil menyanyi berharmonika indah bukan? Smile!

No comments:

Post a Comment