Tuesday, August 17, 2010

* the NIKONians *

Salaam sisters and brothers... well well.. we've shared same interest. Citarasa untuk berpotret dan dipotretkan.. hehe. yea.. bila mana memegang sebuah camera ditangan, pastinya mata hanya akan menumpu perhatian kepada keadaan sekeliling.. mencari apa sahaja yang menarik dan unik, mencari saat2 natural untuk dicandid. erm.... tak salah jika sesekali credit kepada para photographers yang semakin berkembang dengan lebih pesat.. Alhamdullillah... kerna mereka bisa merakamkan detik2 indah. hmm.

Saya berkongsi minat yang sama dengan insan terchenta. Alhamdullillah. Bila memegang camera masing2 akan cuba mencari apa sahaja... untuk menghasilkan yang terbaik, InshaAllah. Dan saya harus akui kekuatan saya pabila bekerja bila mana hubby Moose berada disisi. Kerna bagi saya gandingan bersama beliau adalah yang terbaik... masing2 tahu peranan, kekuatan dan kelebihan sendiri {or kena cari partner yg baru eh? hehe}. well... interest setiap dari photographers juga adalah berbeza. Ada yang minat merakamkan potret, permandangan, produk, sukan, candid dan lain2 yang tak tersenarai banyaknya. erm... memiliki mata yang sama bulat tetapi percayalah mata adalah aset utama anda. Mata harus pantas, mata harus kreatif untuk menghasilkan output yang terbaik. hmm.

Tak kira senjata apa yang diguna... {senjata merujuk kepada camera ya!}, yang penting adalah kekreatifan mata mencari subjek. owh.. btw tahun nie merupakan tahun bagi saya melayan lensa potret. Mungkin saiznya yang kecil, mudah dibawa bersama mr Niko yang gabak itu..bley dimasukkan ke dalam handbag bila berjalan2. hehe. Jika hari bekerja pula, ditambah dengan external flash, mahu dipegang selama berjam2 lamanya... mahu sesekali terasa patah pergelangan tangan dengan beratnya. Bayangkan jika membawa telelens.... grrrrr!!!!! {owh, harus makan lebih kalsium untuk tulang yang lebih kuat.. ahaks}

btw.. ini adalah self-pic by the Nikonians!!!! erm.. event yang sama, tetapi di lokasi yang berbeza. Waktu sortin' gmbo, terjumpa DUA pics ini dari DUA jiwa yang berkongi interest yang sama... merakamkan potret sendiri sebagai bukti kehadiran mungkin.. hiks!!!! Menggunakan senjata dari group yang sama agar mudah membuat perkongsian lensa.. well, sharin' is carin' kan?

Mari berkongsi tips dan idea untuk menghasilkan self-pic seperti ini {sure kenanga & kemboja berminat nie.. hehe}. Mula2 sila cari cermin... lebih besar lebih bagus. hiks. Then setkan focus point .... jika menggunakan lensa potret, kelebihannya menggunakan aperture dengan bukaan yang besar. {owh... i like the bokeh2 part... hehe}. Hasilnya pasti anda akan gembira kerna dapat merakamkan potret sendiri.. hahaah.

Anyway... big thanks to hubby Moose yang selama ini tak jemu2 mengkritik gambo2 saya... take it as positive ya!!!! Kebiasaannya wanita lebih suka dipuji.. tetapi dalam hal ini, TIADA pujian jika tidak bisa mencapai targetnya. hmm. Saya tetap berazam suatu hari nanti mungkin saya juga bisa menjadi hebat sepertinya. {owh.. banyak lagi area yang perlu dipelajari..step by step!!}. Mungkin bermula dengan suka2.. menghentam shoot apa sahaja.. kerna saya bukanlah lahir dari jiwa kreatif. Saya juga TIADA basic in photography and editin'... untuk menghasilkan sesuatu yang lebih menarik. Yang pasti, saya mempunyai sepasang mata yang kecil pabila ketawa.. opps!!!. Thank you hubby Moose yang banyak bersabar, tak jemu2 mengajar itu ini.. tapi bab teknikal sememangnya bukan dijiwa... yang tahu mahukan pics yang cantik. ahaks.

luv ya' mr Nikonian!!! mari bersahoor bersama ya!!

No comments:

Post a Comment