Wednesday, December 9, 2009

* Pilihan SAYA... let it go!! *

Good day to everyone... erm to whom with software engineerin' background pasti sinonim dgn SDLC, yes! i meant the system's cycle. Basic concept yang ada 6 phases dan juga soalan favourite lecturers utk exam. so jawapannya.. draw diagram SDLC then explain setiap fasa and get 20 points.. ahaks! for me? well very kacang la kan... sbb basic concept nie akan apply utk setiap system and repeated setiap semester... so masa teori la nak score pun.. goreng kacang sampai hangus.. haha. Tapi untuk final thesis saya gunakan RAD, bezanya RAD hanya 4 phases so that gabung & save time. hehe. apa2 jek la.. yang penting hasilnya.

then bila masuk alam pekerjaan juga masih saya guna concept yang sama.. bezanya saya sudah tak perlu lukis diagram or explain anythin' coz yang itu kerja project manager. Tetapi basic concept ini juga applied to all...mungkin nama berbeza bukan SDLC, tapi pendekatan yang sama. hmm..


oh yes! ilmu itu sangat berharga... tak rugi memilikinya. Kini applied apa yang saya belajar dulu tapi bukan pada system development but to project management.. hehe. belasah saja janji smooth dan berhasil. am i right, kemboja? {eh, kemboja stay as progammer juga akhirnya.. mungkin dapat imbuhan yang lebih kot.. hehe}

ceritanya... this comin' Saturday, saya terlibat dgn weddin' mgmt. So the first thing is to PLAN. Secara ringkas before nak plan tu, kenalah gather requirementkan? ie: interview pengantin. maka tanyalah pengantin nak konsep apa? lagu apa? mo merenjis dihiris ka? mo belly dance ka? haha.. kiddin'! then barulah PLAN & ANALYSIS. Bila part analysis nie penting juga untuk melihat kesesuaian majlis & vice versa.. contohnya yang paling penting floor layout, besar kah? kecilkah? sedang2 kah? mana entrance mana exit. Dan saya juga berkesempatan melawat tempat sebelum majlis diadakan..senang sket nak dapatkan gambaran. mari layan gmbo dibawah.. hehe.

this is the place...Restoran Nelayan Titiwangsa

the entrance. cantik juga tempat nie.. ade small bridge before sampai area nie.

the hall! i love those white curtains. sesuai untuk dinner... plus lightin' nnt pasti menarik. tapi hall nie max bley muat 400 guests, yang lain bley duduk area diluar. nasihat saya jika guest anda sedikit, better disini... saya suka konsep nie.. tapi tak tau lah HSM suka ke tidak.. hehe. {next year kan HSM nak kawen..tengah sibuk survey barang2 kawen tu}

saya berkesempatan berjumpa ibu pengantin & juga tenaga kerja yang lain pd minggu lepas. erm..perlu ke sana untuk mendapat gambaran & mood kawen.. hahaha. bestnya kalo dapat kenduri disini kan? hmm.

enough! back to work Cyana! hiks.

wow. ade platform ditepinya.. so kira ada 2 main entrances, one for guests and another for performers. Nasib ade floor layout senang sket else kena draw sendiri like mine dulu..siap draw guna Paint lagi.. hehe.
well malam itu akan ade sword barers... {credit to miss HSM yang berkongsi info ya}performance by The Wayfarers, MCP so that guest di area luar juga boleh melihat apa yang berlaku di dalam and bersanding, merenjis seperti biasa. owh btw my hubby Moose akan perform SOLO!!!!!

masa weddin' SAYA.. request jugak, tapi sebab saya sendiri yang jd weddin' planner.. saya tak sempat nak make sure hubby Moose nyanyi...konon konsep "tiada paksaan". ingat lagi bila masa di pelamin, mata saya memandang sekeliling to make sure tentative runs accordingly. erm, mungkin dari saat itu juga baru saya rasakan mengapa penting ada seseorang bergelar Floor Manager. tapi saya sangat bersyukur, 90% dari perancangan berjalan lancar hasil usaha sendiri dengan pertolongan rakan2 & family. Credit to 'em specially GGO yang tertubuh sejak saat kenduri kawen saya.. yeay!

tapi sebenarnya saya sedy tau hubby Moose tak nyanyi untuk saya! huhu.. {wahhh! ade sesi luahan hati disini incase my hubby bace.. coz selalunya hubby Moose tengok gmbo jek.. hiks}
bakal tenaga kerja.. hehe

bride to be Miss Nadia baru sampai.. muka terkedu jek dgr saya bercakap tanpa henti.. haha. coz the flow is in my mind. relax pengantin ya!

then gini gitu gini sana sini bla3x.. ahaks

komen dari insan tersayang... "tgk! tangan CIE dah gemuk!" huh! sedy lagi.. hehe

finalize the flow.. okay! ini adalah phase initial review, the planned and how to put my plan in... so development adalah bila saya kumpul semua tenaga kerja yang bakal terlibat pada reception tu, so saya harus kenal siapa handle PA, MCP, OP, OV, artists, VVIPs list and etc. and then TESTIN'. bab testin' yang begitu sinomin dgn kenanga as tester.. hehe, bakal dibuat pada petang hari kejadian iaitu rehearsal.. yang mana apa yang perlu pengantin buat, jalan dimana, duduk dimana, pedang dimana... inshaAllah malam harinya tidak kelam kabut okay.

bride's mom.. Mak Teh. inshaAllah we'll do the best during implementation phase iaitu ketika malam kemuncak majlisnya. pray for ALLAH untuk kelancaran dan dapat disempurnakan apa yang dirancang. inshaAllah.

but to me... semalam juga saya telah membuat satu keputusan yang berat iaitu menarik diri disaat akhir. Sememangnya saya mahu menyudahkan apa yang dibuat.. sudah tahap 70% pun. namun saya terpaksa menimbang kira faktor2 yang lain. so that saya handover tugasan ini pada brother Syah...sebabnya mudah saja. so saya tidak akan terlibat hanya semasa implementationnya KERANA saya juga adalah OP di majlis akad nikah & bertandangnya.. dan masa bekerja akan bermula seawal 8 pagi hingga ke 8 malam untuk minggu ini. badan juga memerlukan tenaga...dan semasa bekerja di luar bukan seperti bekerja di office duduk di atas kerusi empuk dan menaip. {patut badan makin debab jek.. ahaks}. and i feel sad. namun saya tetap mendoakan yang terbaik.

moral of the story, saya perlu memilih antara dua... d90 ker d300? opps!


No comments:

Post a Comment