Monday, December 28, 2009

* my VO... sounds funny *

hubby Moose's workstation

Currently.. hubby Moose busy with the family day video editin'. Erm seperti ISD family day tempoh hari {tapi ISD ngak ada video}, company nie setiap tahun akan mengadakan family day, dan tahun nie di Awana Kijal Golf, Beach & Spa Resort di Terengganu..tanah kelahiran Kenanga yang amat popular dengan batik, penyu & pantainya. {so bilakah lawatan GGO ke Terengganu mr Chairman?}.

back to work!!!!! apa kaitannya dengan saya? owh.. saya membuat voice over utk video ini. well well... miss TA, jangan sangka suara itik tak bisa menjadi suara singa.. haha. oleh itu masa saya bercuti telah dipendekkan.. sepanjang 3 malam dengan rela terpaksa merakam suara. Rela kerana ada bayaran {hehe}, terpaksa kerna merakam dikala jam 3 pagi... cuba bayangkan suara serak2 basah yang hampir keluar dari tekak nie... tinggal lagi belum mengambil tahta suara ratu rock Ella. {berangan sekejap yer}. erm..memandangkan skrip yang agak skema tu mana bisa menghasilkan gaya spontan? adushh!!! itu pun sudah ala2 gaya nona+melodi okay. hasilnya? saya bisa ketawa sendiri. hahaha. {kalo sesiapa mahu mencuba.. sila record di telefon and then play. hehe.}

sedikit tips dari yang berpengalaman..{yang pasti bukan saya}. harus olah2 sedikit skrip tersebut agar dikala membaca tidak terlalu kekok. maklumlah ini second tyme record suara sendiri, kali pertama di video clip pre-weddin' saya. hehe. dan hasil untuk VO ini..habis skrip tu saya adjust. opppss!!!!

itu kerja saya, hubby Moose lagi stress menyiapkan family day editin' nie.. manakan tidak weddin' editin' utk bulan nie juga masih belum bisa disentuh. huhu.

at hubby Moose's mini studio.

recordin' tyme paling susah.. mana nak control tempo, pitchin', mood, control sebutan, nak control ngantuk lagi.. hehe. susahnya!!!!! kekadang tu asyik ulang2 jek... sebab sebutan perkataan yang terkeluar dari mulut saya seperti cik pari2 jek. {ayooo!... ada campor ka minachi?} darah sayakan campuran melayu+cina+india. hiks! erm.. patut la bayaran artis mahal...susah tau nak buat recordin' nie. kalo bagi program kanak2 mungkin lebih senang. hehe.

namun pengalaman ini terlalu indah. Syukur saya mempunyai seorang mentor yang serba boleh yang bisa memberi tunjuk ajar dimana sahaja tidak kira masa. well, video nie di fasa Post Production, hopefully.. VO nie tiada penukaran, jika ada maknanya waktu tidur akan bertukar ke awal pagi. good nite everyone!

No comments:

Post a Comment