Sunday, March 25, 2012

* the world of Procurement *

Assalaam alaykom... gembira saya pabila minggu lalu sekali lagi dapat menghadiri kursus berkaitan perolehan. Kursus "Tender Management" yang mungkin telah lama diidamkan sejak menceburkan diri dalam dunia perolehan dan bak kata speakernya mr Robi Bendoft dari Amerika Syarikat, "Procurement is Profession and Career!" Dengan sebab itu juga, keputusan memilih untuk terus berada dalam dunia perolehan yang mana daya integriti dan mental pada ketahanan tinggi amat diperlukan. Mungkin telah ditakdirkan dua tahun yang lalu saya masuk ke dunia perolehan dengan 'Zero Knowledge' dan ketika itu saya fikir tugas utama adalah mengendalikan mesyuarat selain mengecop dokumen. Hari2 kerja cop! hahaha.

Namun kini tugasan itu semakin berkembang dan gembira lagi bila kini saya menjadi salah seorang individu rujukan tentang prosedur perolehan di syarikat. Banyak lagi yang perlu dipelajari, dan bak kata mr Robi Bendoft, the Best Practise of tender sememangnya memerlukan masa yang panjang bagi mendapatkan keputusan yang terbaik. Agreed! Dan kini mrs Tender sedikit lega dan bisa tersenyum bila mana mengetahui betapa pentingnya tugas yang dipikul dan bukannya sekadar bermesyuarat kosong. hmm.

btw... selain dapat mengembangkan ilmu pengetahuan, bila kursus tugas lain adalah makan! hahaha. Jom layan gambo makanan sepanjang dua hari berada di Hotel Renaissance, Kuala Lumpur.

the Hard Rock Kuala Lumpur

perjalanan ke tempat kursus

the interior

the cafe

my ice cream

cutie cakes

owh.. berjaya menambah lemak berkilossss... hehe

mr Robi Bendoft in action

the knowledge!

Kesimpulannya untuk mempraktik "World Class Procurement" sama ada mengikut kaedah Conventional atau Traditional, banyak perkara yang perlu secara drastik dirombak. Dan ya benar... berada dalam dunia perolehan adalah seumpama sebelah kaki telah menempah ke dunia birokrasi politik yang mana secara amnya di kuasai oleh arahan2 pihak yang mempunyai kuasa namun disitulah letaknya keutamaan pakar perolehan untuk meneutralkan keadaan. hmm.

No comments:

Post a Comment