Wednesday, November 24, 2010

* the package of NIKONians *

the package of Nikonians... mr Cyana and mrs Moose

Assalaam alaykom... seperti kelaziman menjelang bulan December iaitu bulan terakhir di penuh juga agenda yang bakal dicatat dengan majlis2 kawen. Musim cuti sekolah adalah pilihan majis kawen diadakan kerna anak2 bercuti dan boleh juga berkesempatan membawa keluarga berjalan2. Pastinya ibu bapa adalah insan2 yang paling sibuk merangka jadual agar anak2 akan sentiasa mengukir senyuman.

Begitu juga dengan tempiasnya kepada para photographers, videographers, mak andam, katerer dan lain2 yang terlibat secara langsung dengan majlis kawen. Sesibuk pengantin mahu membuat persiapan... dan sebagai Weddin' Photog, beberapa persiapan awal perlu dirancang. Jika setiap minggu perlu menghadiri majlis kawen, Jadualnya mungkin padat dan stamina perlu di tahap sukses.

Trend terkini pengantin merancang lebih awal... maka mudah juga tugas photogs untuk merangka jadual. Jika tarikh majlis telah di tetapkan atau dalam anggaran, tempahan awal biasanya dibuat sebelum menjelang tahun baru atau pabila menjengah mana2 promosi kerja kawen. Sedikit mahu dikongsi bersama dengan bakal2 pengantin.. Mengapa tempahan awal perlu? Ini kerna anda akan menikmati kadar harga yang minima. Berbicara tentang dunia photogs, kadar harga pastinya akan makin meningkat sekiranya photog tersebut mempunyai pengalaman dan telah menghasilkan kerja2 dengan baik. Selain itu, peralatan photog juga diambilkira bagi menentukan kualiti yang lebih bagus. Mengapa terdapat perbezaan harga? Harga adalah subjektif. Lain photog lain harganya... Terpulang kepada selera bakal pengantin. Andakah anda mementingkan kualiti, hasil kerja photog, memori majlis kawen anda dirakam dengan sempurna dan pelbagai lagi faktornya.

Harga photog merangkumi masa dan tenaga sepanjang hari bekerja, masa yang diambil untuk menyiapkan end-product seperti contoh album and etc. Jadi terpulang kepada bakal pengantin ciri photog yang bagaimana yang dicari? Kelaziman harga pasaran adalah berbeza bergantung kepada pelbagai faktor. Setiap mereka mempunyai stail dan konsep tersendiri... erm Nilai hasil kerja photog tersebut sebelum anda melantik mereka merakamkan majlis yang menjadi memori sepanjang zaman. Pesan saya... jangan terlalu lokek! Jika anda bisa berhabis wang kerna mahu pelamin, pakaian, makeup, souvenir yang cantik... Siapa yang akan merakam detik2 semua itu? YA benar!!! Compact camera bisa merakamnya namun kualitinya berbeza. Percayalah.

owh.. Alhamdullillah di 1stVerse, kami masih menyediakan DUET photog yang sama. Jika anda memilih 1stVerse, photog utamanya adalah mr Moose dibantu mrs Cyana. {sebab kami tak dapat dipisahkan... ahaks}. Kelebihannya anda hanya membayar upah seorang photog, tetapi akan mendapat dua photogs. Rasionalnya? Anda akan mendapat lebih banyak angle gambo , juga kuantiti gmbo yang beribu lemons. Apa yang anda perlu lakukan? Tempah lebih awal sebelum menjelang tahun baru agar anda menikmati harga durian runtuh tahun 2010. owh.. to bakal pengantin, senyum sahaja kerna lensa Nikonians yang akan mencari moment terbaik anda. SMILE!

2 comments:

  1. Kak Yan...

    samalah kita...akak pun sibuk layan superheroes kt rumah tu. hehe

    ReplyDelete