Monday, November 8, 2010

* the LOW LIGHT trail @ Penang Bridge *

Assalaam alaykom... diam seketika kerna mahu merehatkan minda, merehatkan mata.. {rejat mata dengan makanan.. oppss!!!} Kebiasaannya jika pulang ke kampung halaman, aktiviti utama adalah MAKAN kerna tidak bisa hati mampu menolak jika di depan mata pelbagai lauk yang terhidang. Langkah seterusnya hanya mencedok masuk pinggan dan makan.. mudahkan? ahaks. {anak MAMA yang memang dari dulu kaki makan.. ker orang Penang memang suka makan? hehe}

Tapi kini pulang sahaja ke Penang, pastinya ada aktiviti sampingan iaitu outin' and shootin'!!!! Yeay!!! Bila mana berdampingan dengan mr photographer...what you have to do is POSE..POSE and POSE!! Cuma kelainannya kali ini, mrs Cyana pulang ke Penang tanpa ditemanai mr Niko. maka semakin bosan+sangap juga pabila menanti satu ke satu sesi shootin'.. huhu.

Tema outin' kali ini adalah 'Low Light Trail'..maka waktu yang tepat untuk menembak dalah pabila malam berlabuh dihujani cahaya neon. Destinasi pilihan adalah di lebuhraya Jelutong-Jetty berhampiran jambatan Pulau Pinang. Jika bernasib baik, lampu2 di tengah2 jambatan akan dipasang... tetapi pada malam jumaat yang lalu.. hampa, hanya sebahagian sahaja lampu2 dipasang.. sekali sekala ambil angin sepoi2 di tepian laut malam menarik juga...malah we all ditemani pemancing2 tegar di sepanjang persiaran laut.

erm.. untuk menghasilkan gmbo sebegini, perlu long exposure..slowkan shutter bak kata mr photog. Details sila kemukakan soalan kepada hubby Moose ya.. wifeynya hanya menyibuk sahaja.. actually saya adalah di tahap kurang gemar berekpresi dengan low light {malas sebenarnya.. oppss!}. Yang pasti anda perlu menggunakan tripod untuk hasil yang lebih berkesan.. kerna jika memegang camera, tangan perlu statik tanpa goyang.. jika bergoyang maka hasilnya juga akan seperti gegaran gunung merapi.. hehe

mrs Cyana perlu statik selama 10 saat untuk mendapatkan hasil sebegini.. hmm

stars! stars! I like it!!!! nampak mungkin mudah... tetapi sukar sebenarnya untuk model berlakon seperti patung... muka terus senyum sorang2... hehe.

my brother Joe a.k.a Joe Saigon

Joe Saigon's collection
{sesuai kalo pose dengan kenanga.. ahaks}

Kenanga beranikah anda menyahut cabaran ini? hehe

brother and sister going brutal.. hahaha.

owh.. the famous Penang Bridge.. pose yang memerlukan model senyum kaku selama 30 saat. grrrrrrr!!!! {kelip2 mata den}

Next? Exclusive..under the Bridge!
THE BEST PIECE dari insan terchenta

Pak Joe in action

the cast behind the scenes
hubby Moose, mrs Cyana and Joe Saigon

Walaupun terpaksa menjadi model kaku.. tapi berbaloi juga kerna hasil memang sempoi!!! cuma saya sendiri yang kurang berminat untuk mendalami teknik ini... maka lebih rela menjadi static bombastic.. ahaks. BTW credit to hubby Moose and brother Joe for the lurvely gorgeous pics!!!! NICE!!!

6 comments:

  1. jelesnya..nak ikottt gi penanggggggggg

    ReplyDelete
  2. ai dah biasa buat light trail...sonang jek...

    ReplyDelete
  3. Salam Cyana,

    wah balik kg ye.. Kat Jelutong tu dulu akak suka makan roti jala dia. Kuah kari dia best. tak tau now ada lg tak..

    ReplyDelete
  4. kenanga... benarkah? hebatya? ajar ler stepnye.

    ReplyDelete
  5. salam kak yan.. last week balik kg. roti jala tu dah tkde la kak. Jelutong pun totally different. tp masih ada bihun sup yg sedap!

    ReplyDelete